1) Když už o něčem všichni mluví, je pozdě
Eshop jsem spustil 6.6. Na grafu níže lze vidět, že to bylo období, kdy zájem o Fidget Spinner byl na vrcholu. Leckdo by mohl říct, že jsem to trefil naprosto ideálně, i já bych to tehdy řekl. Dnes už ale vím, že bylo pozdě.
Tohle období totiž bylo ve chvíli, kdy se o Spinnerech psalo na iDnesu, Novinkách a dokonce i ve Forbesu. Spinnery byly prostě všude a ještě než to rozmázla média, tak jejich popularita dávno prosakovala mezi širokou veřejnost, což samozřejmě přilákalo spoustu hráčů, co se na tom chtělo přiživit. Ideální čas byl naskočit na začátku května 2017, více než o měsíc dřív. To konkurence bylo málo, CPC nízké, cena za konverzi nízká, konverzní poměr obrovský…to se to pak jinak podniká. Nicméně je třeba říct, že nástup a pád Fidget Spinnerů byl extrémně rychlý. A čím rychlejší tento cyklus je, tím hůře se do něj naskakuje.
2) Doba doručení 14-21 dní nemusí být pro zákazníky takový problém, pokud máte opravdu unikátní zboží, které jinde nemohou sehnat
Jak jsem již psal v předchozím článku, velmi rychle jsem u každého produktu musel uvést, že doba dodání je enormně dlouhá. Zpočátku jsem tuto informaci komunikovat nechtěl, protože jsem se obával o konverzní poměr. Jak se ale ukázalo, zákazníkům to prakticky nevadilo. Abych byl fér musím zmínit, že do 10. 6. 2017 jsem inzeroval jak na mobily tak na desktop. S tím, jak jsem uvedl tuto informaci u každého produktu jsem přestal inzerovat na vyhledávání z mobilu. I když jsem denně v PPCčkách utrácel okolo 5 000 Kč, měl jsem podíl zobrazení někde okolo 60 %, takže tato změna v rámci optimalizace jedině prospěla. Celkově lze říct, že tato optimalizace vyrovnala to, o kolik klesl konverzní poměr uvedením dlouhé doby dodání, takže ve výsledku se na konverzním poměru tato změna prakticky neprojevila.
3) Zboží určené pro děti ve skutečnosti děti vůbec nenakupovali
Když jsem eshop založil, předpokládal jsem, že většina zákazníků bude ve věku 15-20 let (nejraději bych řekl i mladší, ale nevím, jestli dnešní 13 letí borci již mají kreditku a nakupují na netu). Tomu jsem přizpůsoboval i texty inzerátů, které zněly třeba: „Vyber si originální fidget spinner, který jen tak někdo nemá!“ nebo „Cože, ty ještě nemáš fidget spinner? Nakup u nás a domu ti ho dopravíme zdarma!“. Uznávám, při psaní těchto inzerátů jsem se trochu vrátil do dětských let, kdy jsem o víkendu v 6 ráno netrpělivě čekal na další díl Pokémonů.
Co mě velmi překvapilo, že téměř 70 % zákazníků bylo starší 25 let a více než třetina zákazníků bylo v rozmezí 35-44 let! Krom jednoho pubertálního výrostka všechny telefony, co jsem zvedl „na supportu“, byly evidentně od starších lidí, což tento graf potvrzuje. Pravděpodobně spinnery prostě kupovali rodiče svým dětem – nebo si s tím sami točili…
Svojí lásku k podnikání jsem objevil už v dětství. Skrz nejrůznější obory jsem se dostal až k marketingu, kde nyní působím jako PPC Specialista. Preferuji dlouhodobé a udržitelné výsledky před rychlým ziskem – jak v životě tak v podnikání. Své zkušenosti rád sdílím se svými přáteli. To je jeden z důvodů, proč jsem založil tento blog.