30 000 KČ TRŽEB PRVNÍ DEN SPUŠTĚNÍ NOVÉHO ESHOPU

V tomto článku bych rád představil, jakým způsobem se můžete svést na momentálním trendu kolem nějakého produktu a jak využít davového šílenství ve svůj prospěch. Zároveň jsem si založil a zase uzavřel eshop s obchodním modelem dropshipping a zjistil jeho výhody a nevýhody.

Asi nikdo, kdo aspoň trochu sleduje internet si nemohl nevšimnout boomu, který se objevil kolem „zázračného“ točítka s názvem Fidget Spinner. Je rok 2017 a některé magazíny Spinnery označili za hit léta, jiné dokonce za produkt roku. Ať tomu budeme říkat jakkoli, pravdou je, že tahle hračka zaplavila prakticky celý internet a bylo velmi těžké se mu vyhnout.

S popularitou takových rozměrů samozřejmě vznikla obrovská poptávka, které se někteří podnikatelé snažili využít (ano, byl jsem mezi nimi, ale postupně…). Spinnery se do mého hledáčku o zajímavou podnikatelskou příležitost dostali již dříve, ale 30. 5. 2017 pan Urgoštík zveřejnil pod přezdívkou Toughlife na webtrh.cz zajímavý inzerát, kde chtěl prodat svůj měsíc fungující eshop spinnerylevne.cz za necelých 400 000 Kč.

Prakticky pár minut na to vzniklo na tento kontroverzní inzerát vlákno, kde se hromadně snad celá komunita webtrhu spikla proti panu Urgoštíkovi a odsoudili tento prodej jako evidentní fake a podvod. Na několik desítek odsuzujících a pochybovačných komentářů, připadli snad pouze dva, které tento prodej vyloženě neodsoudili, ale zajímali se o více informací.

Já funguji asi trochu jinak než většina uživatelů Webtrhu a než někoho odsoudím, podrobím danou věc nejdřív aspoň lehké analýze. A jelikož mě spinnery zaujaly jako příležitost již o pár týdnů dříve, věnoval jsem pár hodin tomu, aby si zjistil, zda jsou informace ohledně prodejů reálné a zda by mohl být fungující eshop se spinnery opravdu tak zajímavý. Základní údaje mi dali statistiky hledanosti, kde jsem viděl nárůst v průběhu 3 měsíců o neuvěřitelných 16 000 %.

Nebylo to jen o zjištění hledanosti v Adwords a Skliku, ale i o nahlédnutí na ceny u nás a v číně, konkurence, reálné CPC, konverzního poměru a dalších ukazaletů, které opravdu dávaly smysl a potvrzovali tvrzení pana Urgoštíka.

Po této analýze jsem usoudil, že je to opravdu zajímavá příležitost, která pravděpodobně brzy zase odejde, ale že má smysl se jí věnovat a na momentálním trendu se svést. Začátkem června roku 2017 jsem tedy na Shoptetu postavil prakticky přes víkend eshop na doméně spinner360.cz, nastrkal tam asi 120 spinnerů, sehnal aspoň trochu použitelné fotky a se svými základy cenotvorby stanovil přijatelné ceny pro český trh.

Problém č.1

Byl jsem si vědom toho, že jde pouze o momentální trend, který velmi brzy skončí (až zpětně vím, že tento předpoklad byl správný a na vlnu jsem naskočil když byla na vrcholu). Proto nebyl čas, řešit naskladnění produktu někde z číny a vlastní distribucí. Tušil jsem, že jak rychle Spinnery přišly, tak rychle odejdou. Proto bylo jediným adekvátním řešením využít obchodního modelu Dropshippingu a to v té variantě, kterou sám bytostně nesnáším a to tak, že jsou pouze přepisoval objednávky do Aliexpressu a zboží posílal přímo na adresu zákazníka. O nevýhodách tohoto modelu snad ani nemusím psát, protože jsou evidentní, ale pokud je chcete probrat, klidně mi napište.

Problém č. 2

První den spuštění mého eshopu byl 6. 6. 2017 a za necelých 14 dní jsem měl státnice. Abych se nenudil, tak jsem si místo učení na státnice založil tento eshop…no, každý prokrastinujeme jinak :). Tento problém byl nakonec jedním z důvodů, proč eshop běžel tak krátce.

Omáčku kolem malinko zkrátím. Večer 6. 6. jsem eshop spustil a následující den, kdy eshop běžel první celý den tržby dosáhly hodnoty téměř 30 000 Kč / den. Využíval jsem pouze placené propagace v rámci Google Adwords a Skliku a snažil jsem se využít svých dovedností PPC Specialisty. Na rovinu jsem se nesnažil být nejlevnější. Věděl jsem, že mám jeden z nejhezčích eshopů s tímto produktem a nabízel jsem spinnery, které v ČR neměl nikdo jiný.

Problém č. 3

Velkým problémem bylo, že jsem zákazníkům od začátku nekomunikoval, že jim zboží dorazí za 2-3 týdny. Jasně, uvedl jsem to v obchodních podmínkách, ale upřímně, kdo je čte? Výsledkem bylo, že mi za nedlouho volalo snad 40 naštvaných lidí denně a ptali se po svém zboží. Já nejsem žádný expert na krizovou komunikaci a zákaznickou podporu, ale řeknu vám, že opravdu nechcete vysvětlovat mamince, která objednala spinner pro svého synka k narozeninám, že dorazí za 3 týdny a synek spinner k narozeninám neuvidí.

Vzhledem k tomu, že jsem měl necelých 10 dní do státnic a potřeboval jsem se učit, opravdu jsem nemohl tyhle hovory vyřizovat. Výsledkem bylo, že u každého produktu uvedl velkým černým písmem dlouhou dobu dodání  a umístil to snad na 5 míst po webu a do všech automatických emailů potvrzujících objednávku apod. Jaký to mělo na konverzní poměr, se můžete dočíst v mém dalším článku. . Krom toho, jsem si musel najmout slečnu, která za mě tyto telefony vyřizovala. A díky bohu (a také Blance), že jsem tento krok udělal, protože jinak bych asi neodstátnicoval.

Vzhledem k těmto okolnostem jsem se asi po týdnu rozhodl ukončit aktivní propagaci, pouze jsem dojel kredit co jsem měl v Adwords a Skliku a nechal eshop vyhasnout. Prakticky jsem eshop zavřel dříve než dorazilo prvním zákazníkům zboží. Možná to zní velmi jednoduše, když za mě někdo vyřizoval telefony, pouze stačilo dobít kredit na PPCčka a jednou za den překlikat objednávky na Aliexpressu a ponechat si rozdíl mezi náklady a tržbou, ale věřte, že takhle easy to bohužel nebylo. Krom zmíněného to vázalo poměrně dost kapitálu  – za týden jsem v Adwords a Skliku utratil přes 50 tisíc Kč, dalších několik desítek tisíc Kč šlo na zboží, slečnu co zvedala telefony a související položky. Tohle šlo velmi dobře řešit pravidelným výběrem z platební brány a rychlými převody, nicméně žádný med to nebyl.

Suma sumárum jsem na tom něco vydělal, ale rozhodně né tolik, aby mi to stálo za ty nervy, potencionální problémy se zákazníky, neodstátnicování apod. Byla to spíš obrovská zkušenost, kolik problémů stojí za vybudováním primitivního eshopu s jedním produktem a nejhorším obchodním modelem v historii.

Podíl reklamací ať už za nedoručené nebo rozbité zboží byl cca 8-10 %. Takže pokud se někdo rozhodnete pro tento obchodní model, určitě je třeba s tímto počítat. Samozřejmě kalkulovat nejen cenu, ale i čas co strávíte nad vyřízením těchto reklamací.

…A jen pro představu, kdo si myslel, že to ukončením propagace v půlce června skončilo – ještě začátkem září jsem řešil reklamace za poškozené nebo nedoručené zboží. Takže ačkoli eshop běžel necelé dva týdny, já měl zábavu na čtvrt roku.

A pokud by někoho zajímaly hlavní zjištění, co mi založení tohoto eshopu přineslo, napsal jsem o tom samostatný článek.



About

Svojí lásku k podnikání jsem objevil už v dětství. Skrz nejrůznější obory jsem se dostal až k marketingu, kde nyní působím jako PPC Specialista. Preferuji dlouhodobé a udržitelné výsledky před rychlým ziskem - jak v životě tak v podnikání. Své zkušenosti rád sdílím se svými přáteli. To je jeden z důvodů, proč jsem založil tento blog.

You may also like