fbpx

JAK NA OSOBNÍ WEB A NESKONČIT DŘÍV NEŽ ZAČNETE

V první řadě bych chtěl říct, že nejsem žádný UX designer, programátor ani webový vývojář. Jsem obyčejný živnostník, který chtěl mít reprezentativní webovou prezentaci za přijatelnou cenu. Postup, který zde budu popisovat, dost pravděpodobně není ideální a lidé, kteří staví weby denně, by možná postupovali jinak. Neberte prosím tento článek jako jediný správný návod – nic takového to není. Následující řádky berte jako body/kroky, kterých je dobré se držet (nebo je aspoň nevynechat), pokud si chcete vytvořit svůj osobní web s omezeným rozpočtem.

1) Jaký je cíl webu?

Přibližně polovinu času, který jsem věnoval tvorbě celého webu, mi zabrala pouze příprava. Vám bych doporučoval to samé. Ujasněte si, proč web vůbec děláte. Co chcete, aby o vás vypovídal? Jaký je cíl webu? Chcete na svém webu získávat nové klienty, vzdělávat stávající zákazníky nebo prostě rozšiřovat povědomí o svém brandu a psát články? Ze všech těchto otázek by měly vzejít nějaké informace, které potřebujete na svém webu sdělit s různou prioritou.

2) Jaké informace potřebuji sdělit a jak je prezentovat?

Z cílů, které jsem si stanovil v prvním kroku, vzešly určité informace, které chci na webu komunikovat. K těmto informacím, jsem si vytvořil ještě takovou menší mindmapu s pár nadpisy, abych opravdu na nic nezapomněl. Krom toho, pokud budete do tvorby webu zapojovat další lidi, jako je web designer nebo copywriter, určitě jim tato mindmapa pomůže k pochopení toho, co od osobního webu očekáváte. S pomocí přátel, kteří mají s tvorbou webových stránek výrazně větší zkušenosti než já, jsem si poskládal a odpověděl na následující otázky:

  • Kdo jsem
  • Jaké jsou moje služby
  • Pro koho je web určený
  • Cíl webu
  • USP
  • Hodinovka
  • Zachytit určité části mně

Při tvorbě webu je úžasné, že můžete prezentovat pouze to, co chcete a jakým způsobem chcete! Přirozeně budete prezentovat ty silné stránky. Z toho důvodu jsem do mindmapy zahrnul i hodinku, přesto, že jí na webu nikde neuvádím. Je to z toho důvodu, že bude vypadat naprosto jinak web člověka, který se bere 1500+ Kč / hod a juniora, pracujícího za 250-300 Kč. Další věcí je třeba jazyk, jaký budete používat. Chcete spíše tykat nebo vykat? Budete se držet užehleného korporátního stylu nebo tomu trochu povolíte uzdu? V neposlední řadě budete řešit barvy – tady vám poradím asi jen nastudovat a googlit Psychologie barev. Těch otázek si můžete položit spousty a opravdu doporučuji této přípravě věnovat dlouhou dobu, abyste měli vážně přesnou představu, co chcete a očekáváte.

3) Rozpočet a očekávání

Váš rozpočet tušíte pravděpodobně už na začátku. Předchozí odstavce vám pouze pomohou zlepšit odhad. Typicky minimální velikost rozpočtu bude ovlivňovat to, kolik lidí do tvorby webu zapojíte a kolik jim budete schopni zaplatit. Já osobně jsem hodně koukal na poměr cena/výkon (ještě aby ne, vždyť je to moje profese 🙂  ). Nemusel jsem být úplný čaroděj, abych předpověděl, že stránky na webzdarma.cz mi asi stačit nebudou, ale profesionální řešení za vyšší desítky nebo stovky tisíc korun taky nepřipadají v úvahu.

Vzít koupenou šablonu z Wordpressu a trochu jí ohnout podle svých představ mi přišlo jako nejlepší řešení. Abych se vrátil k rozpočtu – v mém případě jsem věděl, že bezpodmínečně budu potřebovat drobné úpravy šablony ve WordPressu, fotografa + úpravu fotek a možná využiji služeb copywritera (minimálně na korekci textů). Zbytek jsem očekával, že zvládnu sám nebo s pomocí přátel. Cenu takového webu, postaveného na WordPressu s drobnými úpravami a dodělávkami jsem odhadl na 8-10 tisíc Kč. Ve finále to bylo o něco dražší, ale nijak razantně.

 4) Výběr šablony a vzhled

Až teď teprve začínáte tvořit! Pokud jste jako já zvolili šablonu na wordpressu, nezbývá vám nic jiného, než bloudit po wordpress.org nebo themeforest.net a hledat takovou šablonu, která bude splňovat vaše požadavky. Z předchozích odstavců přibližně víte, co chcete na webu sdělit a vaše šablona by vám to měla umožňovat. Dívejte se proto, jestli informace, které chcete komunikovat, dokážete „nacpat“ do šablony, kterou jste si vybrali. Pokud si nevíte rady, pravděpodobně vám bude v budoucnu někdo pomáhat s rozchozením WordPressu. Požádejte už teď toho stejného člověka o pomoc při výběru šablony.

Pokud budete web nějak ohýbat, přidávat prvky, které v šabloně nejsou, nebo naopak něco odstraňovat, je vhodné si nakreslit wireframe. Ten případně poslouží i pro copywriterku, pokud ho aspoň trochu otextujete. Super nástroj pro tvorbu wireframu je moqups.com. Pro účely osobního webu bohatě postačí verze zdarma.


5) Koho si vzít na pomoc

Pokud jako já netvoříte jeden web za druhým, doporučuji si přizvat na pomoc minimálně pár lidí znalých svého oboru. Přeci jen jde o vaší osobní prezentaci, tak by měla nějak vypadat ne? Já nejvíce ocenil konzultace s UX designérem, web designérem a programátorem, který mi ve finále upravoval koupenou šablonu. Nemusíte každého hned najímat na desítky hodin práce. I já se držel hodně poměru cena/výkon, ale věřte, že hodinová konzultace s odborníkem vám velmi otevře oči a celkově vás lépe nasměruje… nebo minimálně vaše očekávání.

Krom výše zmíněných určitě není od věci se pobavit s nějakým grafikem. Zpravidla mají lépe v oku barvy. Ví, co se k sobě hodí, jak neohrozit čitelnost textu apod. S fotografem je vhodné probrat, zda má zkušenosti s tvorbou fotek pro web – obzvlášť, pokud fotky bude i upravovat (fotky pro web mají menší datovou velikosti). Ideální je přijít s konkrétním zadáním a při samotném focení mít otevřený wireframe, případně koupenou šablonu, aby bylo jasné, kam přijde fotka, kterou právě fotíte. A v neposlední řadě se vám určitě bude hodit někdo, kdo už osobní web má. Takový člověk dokáže usměrnit vaše očekávání a naopak vyzdvihnout body, na které se zaměřit.

V posledním odstavci bych na vás měl prosbu. Prosím, nasaďte si na web Google Analytics ať víte, kdo vám na web chodí a jak se na něm chová! Myslel jsem, že už je to dnes samozřejmost, ale není. Málo co mě bolí víc, než když vidím, jak někdo věnuje úsilí tvorbě svého webu, ale ve finále neví, jestli na něj vůbec někdo chodí a co tam ty lidé dělají. Obecně se snažte změřit vše, co má pro vás aspoň trochu smysl.

A vzhledem k tomu, že tyhle řádky píšu pár dní před koncem roku, chtěl bych vám do toho nového popřát hodně zdraví, štěstí a úspěchu. A pokud jste si dali jako novoroční předsevzetí tvorbu osobního webu, budu vám držet palce a nebojte se napsat o radu – rád vám pomohu 🙂

About

Svojí lásku k podnikání jsem objevil už v dětství. Skrz nejrůznější obory jsem se dostal až k marketingu, kde nyní působím jako PPC Specialista. Preferuji dlouhodobé a udržitelné výsledky před rychlým ziskem - jak v životě tak v podnikání. Své zkušenosti rád sdílím se svými přáteli. To je jeden z důvodů, proč jsem založil tento blog.

You may also like

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *