fbpx

KONEC PRŮMĚRNÉ POZICE, ALE CO S TÍM? ZAMÁČKNĚTE SLZU

Je to tak. Minulý týden nám Google definitivně sebral průměrnou pozici. Jestli je to čas na slzičky, nechám na vás. Faktem je, že důležité úpravy, jako jsou změny bidů, úpravy inzerátů nebo alokace rozpočtů, děláme na základě jiných metrik, než je průměrná pozice. Pokud je však průměrná pozice vaše první láska, kterou prostě nechcete nechat jít, pokusil jsem se najít řešení.

Mno, ale postupně… V minulosti jste mohli mít průměrnou pozici třeba 2.0, co to znamenalo? Že se průměrně zobrazujete mezi 1. a 3. pozicí. Důležité je si tady uvědomit, že šlo opravdu o průměr. Reálně jste se na dané pozici nikdy nemuseli zobrazit (i když je to velmi nepravděpodobné). Toto je i jeden z důvodu, které zmiňuje Google, pro odstranění průměrné pozice. Ale zatím se chápeme, že?

Co budete vědět nyní? Například, že jste se v 75 % případů zobrazili zcela nahoře (1. pozice nad organicem) a ve zbylých procentech jste se zobrazili jinde…nebo třeba vůbec. Ještě se chápeme? Možná už méně. A pokud jste se zcela nahoře zobrazili ve 30 % případů, možná se ptáte, kde jste se zobrazili v tom zbytku? Zkuste mrknout na jinou metriku, ale průměrnou pozici nehledejte.

Co s tím? No v první řadě bude potřeba trochu switchnout mindset, protože průměrná pozice nevychází z nových metrik, které jí nahradili. Nedá se z nich vypočítat. Ale je mezi nimi určitá korelace. Nicméně není stoprocentní, jak si níže ukážeme. Pokud se tedy průměrné pozice nechcete vzdát, s tabulkou, kterou jsem pro vás vytvořil, můžete s určitou pravděpodobností odhadovat, jaká vaše pozice je…orientačně. Stejně jako je orientační jakýkoli průměr sám o sobě.

Jak jsem zmínil, chtěl jsem vytvořit pravděpodobností tabulku. Proč pravděpodobnostní? Protože průměrná metrika nevzniká výpočtem z jiných dvou metrik, jako třeba CTR. Hledáte tedy jinou metriku a nějaký vztah (korelaci) mezi nimi. Chápu, že pravděpodobnost není něco, s čím PPCčkaři denně pracují. Zde se jí bohužel nevyhneme.

Jak jsem tedy postupoval? Vytáhl jsem si data z 820 kampaní za poslední rok se 100 a více prokliky včetně hodnot průměrné pozice a nových metrik s % zobrazení. A mezi těmito metrikami jsem hledal vztah, který by mi říkal, že s X% zobrazení je Y pravděpodobnost, že jsem na pozici Z. Žádná raketová věda. Veškerá data dávám volně k dispozici zde.

Pro jednoduchost jsem pracoval pouze s metrikou % zobrazení zcela nahoře. Následně jsem si vzal určitá rozmezí průměrných pozic a podíval se, jakou hodnotu mají v této metrice. Pak stačilo už jen spočítat pravděpodobnost. Ta v jednoduchosti udává, v kolika procentech případů se vyskytujete na dané pozici, pokud se pohybujete v daném rozmezí % zobrazení úplně nahoře.

Příklad 1: máte 80 % zobrazení zcela nahoře tak je 94% pravděpodobnost, že vaše pozice je 1,0-1,2

Příklad 2: máte 20 % zobrazení zcela nahoře tak je 68% pravděpodobnost, že vaše pozice je 2,1-2,9

S tabulkou by se dalo dále pracovat. Třeba by mohla říct, že pokud máte 40 % zobrazení zcela nahoře a zrovna se nevyskytujete na průměrné pozici 1,6-2,0 s jakou pravděpodobností jste níže nebo výše. Rovnou vám prozradím, že jste s vyšší pravděpodobností níže než výše. Ale pro jednoduchost jsem přesný výpočet nedělal.

Další možnost, jak s tabulkou pracovat, by bylo zahrnout do výpočtu více metrik. Dost možná bychom se pak dostali na přesnější určení dané pozice. Ale troufám si říct, že by zpřesnění nebylo o tolik lepší, aby vyvážilo současnou jednoduchost – možná se pletu.

Závěrem bych chtěl opět připomenout, že tabulka pracuje s pravděpodobností. Dost dobře se může stát, že s 10 % zobrazení zcela nahoře bude vaše průměrná pozice 1,2. Tato tabulka to nepopírá. Je dobré si uvědomit, že nové metriky jsou opravdu nové. Pokud máte 10 % zobrazení zcela nahoře, nevypovídá to nic o vaší průměrné pozici. Neříká to nic o tom, kde jste se zobrazili nebo nezobrazili v dalších 90 % případů. Na to se musíte mrknout na další metriky. Zde budou muset PPCčkaři trochu změnit uvažování nad tím, kde se inzerát skutečně zobrazuje.

A vtip na závěr od Ládi Vitouše: Víte, jaká je nejnudnější sexuální poloha? Průměrná pozice.

About

Svojí lásku k podnikání jsem objevil už v dětství. Skrz nejrůznější obory jsem se dostal až k marketingu, kde nyní působím jako PPC Specialista. Preferuji dlouhodobé a udržitelné výsledky před rychlým ziskem - jak v životě tak v podnikání. Své zkušenosti rád sdílím se svými přáteli. To je jeden z důvodů, proč jsem založil tento blog.

You may also like

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *