fbpx

REFERENCE, KTERÉ PRODÁVAJÍ

Řešíte, jak správně napsat referenci? Taky jsem si tuto otázku pokládal, když jsem začal stavět tento osobní web. Přijde mi, že poslední dobou to s kvalitou referencí jde dole vodou. A nejen s kvalitou, celkově uživatelé přestávají referencím důvěřovat, ale upřímně se jím vůbec nedivím. Reference najdeme prakticky na každé stránce, která chce v návštěvnících, případně potencionálních zákaznících, vzbudit trochu důvěry.

Ale proč bych takovým referencím měl vůbec věřit? V naprosté většině referencích je to samé. Všichni jsou hrozně spokojený, vychvalují produkt nebo službu, každý je hrozně flexibilní a profesionální a nikdy nebyl žádný problém. Výborně, když je teda vše tak super, proč polovina firem zkrachuje během prvních 2 let podnikání a 85 % se nedožije 5 let? Možná všechno nebude tak růžové, jak se v referencích píše. Nemluvě o tom, že ze zkušenosti vím, že spoustu referencí je vymyšlená a nemusím být raketový fyzik, abych si to ověřil, viz příklad níže.

Konec žvanění. Tento článek jste pravděpodobně nerozklikli proto, abyste četli, jak to všichni dělají špatně, ale jak to dělat dobře. A to vám právě teď popíšu. Při zpracování referencí mám určité podmínky a řeším 3 základní otázky. Podmínky jsou, že reference bude pravdivá (poskytne jí opravdový zákazník/klient) a bude mít určitou hodnotu. A v otázkách řeším formu, délku a obsah.

Forma:

Reference musí zapadat do celé struktury webu. Pokud je celý web vedený seriózně v korporátním stylu, měla by být reference v podobném duchu. Typicky budete řešit tykání/vykání, styl jazyka, různé slengové výrazy apod.

Délka:

Zpravidla nedoporučuji reference delší než 3-4 věty. A tím myslím věty jednoduché, žádná přehnaná souvětí. Delší texty stejně nikdo nečte. Výjimkou můžou být opravdu specifické obory, nebo řešení problému, které je nutné popsat podrobně. Nicméně takovou referenci budete uvádět například u konkrétní služby, kde si budete jistí, že si čtenář referenci přečte.

Obsah:

Největší kámen úrazu je obsah referencí. Jak jsem zmínil již na začátku, ve všech referencích najdete praktický to stejné, jak je vše skvělé a sluníčkové. To mě jako zákazníka vůbec nezajímá. Proto doporučuji v referencích odpovědět na následující témata:

  1. Problém
  2. Řešení
  3. Výsledek

To jsou totiž informace, které chce zákazník slyšet! Zákazníci poptávají vaší službu nebo produkt, protože mají nějaký problém a hledají řešení. Tak jim na to jednoduše dejte odpověď. Až budete reference od zákazníků získávat a nechcete jim nadhazovat jenom uvedená témata, můžete se jich ptát třeba následovně:

  1. Co jsme spolu řešili?
  2. Jak spolupráce probíhala? / S čím jsem vám pomohl?
  3. Co na spolupráci nejvíce oceňujete?

Odpověď na tyto otázky vám dá krásnou referenci o 3-4 větách, která bude mít pro zákazníka velkou hodnotu.

Níže uvádím příklad špatné reference z webu easylingo.cz. Co mi tato reference jako zákazníkovi asi řekne? Že nějaká Marcela byla spokojená a může se učit kdy se jí zachce. Fajn, já se taky mohu učit kdy se mi zachce a nepotřebuji k tomu danou službu.

Krom toho, že nevíme, kdo Marcela vlastně je a proč bychom jí měli věřit, je celá reference naprosto smyšlená. Viz následující obrázek, kde se na jiném webu z Marcely stala Gabriela. Tyto reference jsou poměrně běžné u různých info produktů, zázračných pilulek na hubnutí, růst vlasů, zvětšení prsou nebo jiných pochybných výrobků.

Reference nejsou vždy lživé nebo vymyšlené. To co jsem uvedl byl samozřejmě extrémní příklad. Bohužel pravdou je, že v naprosté většině případů jsou špatně zpracované i když to jejich autor myslí dobře.

A jak tedy získat ty vhodné reference? Doporučuji o ně své zákazníky jednoduše požádat a vysvětlit jim, jak by reference měla vypadat. Určitě nechcete zákazníka nijak manipulovat, jen ho poprosíte o stručnost a nadhodíte témata, kterých se může držet (jak bylo zmíněno v Obsahu výše). Pokud by zpracování reference byl přesto problém, můžete si se zákazníkem zavolat, probrat, jakým způsobem spolupracujete, s čím jste mu pomohli a jaký to pro něj mělo výsledek, tím spíše ho navedete k sepsání dobré reference.

V žádném případě referenci nepište za své zákazníky s tím, že vám jí pouze schválí. Referenci můžete nechat zkontrolovat copywritera jestli je správně pravopisně a po stylistické stránce, ale její obsah významově neměňte.

Referencí nemusíte mít velké množství, stačí pár dobře napsaných. Doporučuji u každé reference uvádět celé jméno, firmu (nebo odkud pochází) a fotku. Na uvedení těchto informací si samozřejmě vyžádejte souhlas. Níže uvádím příklad hezké reference, kterou mi poskytl můj klient a zároveň kamarád Mirek. Všimněte si, že trefně odpovídá na všechny otázky a témata, které jsem popisoval v obsahu referencí. Tak snadné to je…

A ještě jedna technická. Pokud poskytujete více služeb, zajistěte si referenci na každou z těchto služeb. Pokud čistíte koberce a myjete okna, snažte se mít v referencích uvedeny zkušenosti zákazníků obou těchto služeb. Pokud budu poptávat někoho na mytí oken a v referencích se dočtu jen to, jak krásně čistíte koberce, příliš mi to nepomůže.

About

Svojí lásku k podnikání jsem objevil už v dětství. Skrz nejrůznější obory jsem se dostal až k marketingu, kde nyní působím jako PPC Specialista. Preferuji dlouhodobé a udržitelné výsledky před rychlým ziskem - jak v životě tak v podnikání. Své zkušenosti rád sdílím se svými přáteli. To je jeden z důvodů, proč jsem založil tento blog.

You may also like

1 komentář

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *